fredag 14 augusti 2009

Måste man egentligen ha ngn rubrik...?

Antagligen inte. :P Det är ju ändå man själv som bestämmer över sin blogg. För en gång skull något man kan bestämma helt över utan att någon annan kan komma och säga att det där är fel etc. Riktigt gött!

Veckan hittills har väl inte vart direkt annorlunda från de andra denna sommar. Jag har typ inte gjort något över huvudtaget, bara suttit på facebook i måndags...fast i tisdags var jag och jycken över till Alex och hade en allmän slapp-dag. Det är så underbart att umgås med kompisarna, har vart typ isolerad denna sommar, känns det som...åtminstone om man jämför med hur det vart de senaste 3 åren. Hursomhelst så hade vi en del nostalgi-trippar tillbaka till 90-talet med musik. Vi letade upp en lista på google och lyssnade igenom låtarna på spotify. Det är så komiskt att de flesta låtar verkligen lät som 90-tal. Sen var vissa låtar som Alex sa att den här låten var jättepopulär och sätter igång den. Jag lyssnar på låten och sitter där som ett fån, känner inte igen dem. xD Ibland undrar jag nästan ifall jag verkligen växte upp på 90-talet.

Nä, men sedan blev det lite tv-spel och matlagning, samt liten promenad med jycken så hon fick uträtta sina behov. När Linus, Alex pojkvän, kom hem så satte han sig och spelade ett spel som heter "Demon´s souls", som är nästintill omöjligt. Det är jättesvårt, även för stackars Linus som ändå har spelat tv-spel sen han var 9 eller nåt (tror han e 26 nu...) Helt plötsligt hade klockan blivit halv 9 och jag blev tvungen att dra mig hemåt igen.

Sedan igår var mötte jag Alex, igen ;D, vid 11 för att vi skulle dra runt i Second Hand butiker i kära Gbg. Jag hade kollat upp vad det fanns för några på en hemsida och skrivit ner adress mm. Vi började vid Grönsakstorget på en affär som heter Ragtime, och redan när vi klev in så kändes nåt fel. Tror inte det var nåt som såg direkt ut som Second Hand, men vi kollade runt ändå. Då såg vi en skitsnygg sjal! Den hängde på väggen så vi nådde den inte utan vi bad en av expediterna om hjälp. Hon tog ner den, och den var verkligen ursnygg! Hon babblade på lite om vartifrån den kom och berättade att den var handgjord ända in på tyget...det låter inte som om den varit använd någonsin och den tanken besannades när vi fick reda på priset som smart nog inte var utsatt på plagget...3 500 spänn skulle de ha för en sjal!!!! Det är inte klokt. Vi insåg att detta nog inte var den Second Hand butiken vi letat efter. Så de bar iväg till nästa...och nästa...nästa...det var nog ingen av de affärer som jag skrivit upp som egentligen ar en Second Hand! Alla var svindyra, till och med dyrare än vanliga affärer. Jag tror att den som skrev upp den listan hade missuppfattat detta med Second Hand... :(

Men, men, tråkigt att gråta över spilld mjölk! Så vi drog hemåt istället för att fixa iordning oss inför kvällen. Vi skulle på fotografering på Modelhouse! Det var så spännande, men däremot fick vi lite bråttom då vår mat tog längre tid än väntat. Fast vi kom i tid till Modelhouse iallafall.
Väl där fick vi varsitt papper där man skulle skriva ner 1-15 vänner som de kunde ringa upp, och då skulle man få ett gratis-foto om man köpte 2 bilder. Vi satte oss och fyllde i detta, och slog oss därefter ner i väntsoffan. Som tur var hade de en tv som man kunde sitta och stirra på medans man väntade, annars hade man blivit helt galen av att sitta där. Jag tror det tog en timma innan vi blev sminkade och därefter säkert minst en timma innan vi fick komma in och bli fotade. Tjejen som fotade oss var jättegullig och förstående. Hon förklarade hur och vart man skulle stå eller sitta. Det var verkligen en speciell och rolig upplevelse! :D Snacka om att stärka ens självförtroende. ^-^ Efter fotograferingen stack jag hem till mig och hon stack tillbaka till Linus.

Idag träffade jag Alex ännu en gång ^-^ Vi var och såg filmen "Tobakens barn" som visades på Kanaltorget. Den handlade om barnarbete inom tobaksindustrin och den var riktigt bra, man påverkades verkligen djupt av den. Jag har visserligen vart emot tobak sen jag föddes, men den här filmen stärkte verkligen den känslan av "hat" mot tobak, men speciellt tobaksindustrin. Det är så hemskt att barnen från de fattiga familjerna måste jobba på tobaksfarmarna frö att fixa lite mat om dagen. Där kan de få kraftiga förgiftningar av giften som finns i bekämningsmedlena eller som en liten kille som verkade ha hjärtproblem men ändå hjälpte familjen att skörda och torka tobaks-bladen. Jag skulle vilja att alla rökare ser denna och förhoppningsvis förstår de vad det är de gör när de röker, inte med vilja men de kan sluta för att hjälpa till att krascha tobaksindustrin. Då kanske fler familjer kan byta till något som de kan tjäna mer på än tobak. Nä, va förbannad jag blev av den filmen och likaså Alex! >:-( Man vill som icke-rökare göra nåt för de fattiga som dör pga tobaksindustrin och inte bara sitta stilla och vänta på att någon annan gör nåt...

Det är sådana här tillfällen som man verkligen önskade att man vore rik, så man kunde göra nåt mer realistikt för att hjälpa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar